Hantering av personuppgifter
Vad för slags personuppgifter samlar vi in?
Vi samlar in personuppgifter som du skickar till oss, t.ex. när du gör beställningar, kontaktar vår kundtjänst eller vill ta del av våra nyhetsbrev. De personuppgifter som du skickar till oss kan till exempel omfatta kontaktinformation, födelsedatum och betalningsinformation. Dessutom kan vi samla in vissa personuppgifter från externa källor, t.ex. kreditupplysningar och adressuppdateringar
Hur använder vi dina personuppgifter?
Vi kan använda dina personuppgifter för följande ändamål:
För att bearbeta dina beställningar och returer via våra onlinetjänster
För att skicka dig sms eller email-aviseringar om leveransstatus
För att kontakta dig vid eventuella problem med leveransen av dina varor
För att besvara dina frågor och informera dig om nya eller ändrade tjänster
För att skicka marknadsföringserbjudanden
För att hantera ditt konto genom att utföra kreditkontroller
För att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online
För att testa och förbättra våra system som tillhandahåller våra tjänster
För att förhindra missbruk eller olämplig användning av våra tjänster
Här kan du läsa mer detaljerad information kring de olika behandlingarna för dig som kund.
Vem ansvarar för dina personuppgifter?
Balders Hage detaljhandel AB (org nr: 556429-1176) Skallsjövägen 36, 448 32 Floda är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter.
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
1) Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig.
2) Uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker eller upplysningsföretag.
Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
Personuppgiftsbiträden. I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
a) Transportörer (logistikföretag och speditörer).
b) Betalningar (Klarna).
c) Marknadsföring
d) IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen.
När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. I de fall dina uppgifter skulle användas utanför EU, t.ex. av någon av våra tjänsteleverantörer, säkerställer vi alltid att det finns skyddsåtgärder, t.ex. dataöverförings avtal, på plats så att mottagarna behandlar uppgifterna på samma säkra sätt som vi gör. Vänligen kontakta oss om du vill ha närmare information om vilka skyddsåtgärder vi vidtar.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål. Här kan du läsa mer om hur länge vi lagrar dina personuppgifter.
Vad har du för rättigheter som registrerad?
rätt till information om behandlingen,
rätt att få tillgång till dina personuppgifter
Om du vill få en djupare insikt i vilka personuppgifter vi behandlar om just dig kan du begära att få tillgång till uppgifterna (informationen lämnas i form av ett registerutdrag med angivande av ändamål, kategorier av personuppgifter, kategorier av mottagare, lagringsperioder, information om varifrån informationen har samlats in och förekomsten av automatiserat beslutsfattande). Tänk på att ifall vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa en effektiv hantering av din begäran och att informationen lämnas till rätt person.
rätt att få felaktiga uppgifter rättade
rätt att få dina personuppgifter raderade
rätt att invända mot att personuppgifterna används
rätt till begränsning av behandling
Hur hanterar vi personnummer?
Vi kommer bara att behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl.